Dataskyddspolicy

Talex är GDPR anpassat om ni har en webshop/hosting hos oss. Läs mer här


 

På Talex värnar vi om våra kunders integritet och säkerhet.
Vår Dataskyddspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter och vad du har för rättigheter gentemot oss.

När du blir kund hos Talex AB (Org.nr. 556711-5844) accepterar du den behandling som beskrivs i vår Dataskyddspolicy. Talex är personuppgiftsansvarig för de uppgifter vi hanterar om dig som kund. Den relationen regleras av våra allmänna villkor samt denna Dataskyddspolicy.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra vår process och hanteringen av dina personuppgifter. Det medför att vi kan komma att uppdatera vår Dataskyddspolicy och vi rekommenderar dig att läsa igenom dokumentet med jämna mellanrum. Vid avsevärda förändringar av policyn informerar vi alltid våra kunder.

Hur hanterar Talex mina personuppgifter?

Talex registrerar och hanterar personuppgifter i de fall då det krävs för att vi ska kunna leverera en bra upplevelse och en fungerande tjänst till dig som kund, eller för att fullgöra avtal och skyldigheter enligt lag. Uppgifterna lagras så länge vi behöver dem för att möta ovanstående krav.

Vilken information om dig samlar vi in och varför?

I samband med att du ingår ett tjänsteavtal med Talex behöver vi följande uppgifter: Namn, organisationsnummer/personnummer, e-postadress, telefonnummer och postadress. Vi hanterar och sparar dessa uppgifter för att kunna fakturera dig som kund på ett korrekt och lagenligt vis.

När du som kund väljer att betala med kort sparas informationen hos våra leverantörer av säkra betalningslösningar.

När en organisation eller privatperson lägger till andra kontaktuppgifter eller ger fler användare tillgång till sitt konto och/eller organisation sparas även den informationen.

Vi kan komma att skicka ut e-post till samtliga kunder, till exempel meddelanden om driftstörningar eller ändringar i användarvillkor. Sådana meddelanden skickas till den e-postadress kunden angett.

Vi kan även skicka ut e-post om produktnyheter eller information som vi tror att du som kund är intresserad av. Du kan alltid avsäga dig sådana utskick från oss genom att klicka på “avprenumerera/unsubscribe” i slutet av varje e-postmeddelande.

Vi dokumenterar även vilka IP-adresser som utför ändringar i Talex webshop admin för att kunna skydda och felsöka kundens tjänster.

Frivilliga uppgifter

Vi sparar det för- och efternamn du uppger när du i samband med en inbjudan från en organisation skapar ett konto i Talex, eller när du uppger sekundära kontaktpersoner för ditt konto. Detta gör vi för att kunna erbjuda en god översikt över vilka personer som har tillgång till kundens tjänster.

När du kontaktar Talex Support sparas de personuppgifter du själv anger. Detta inkluderar utöver den e-postadress du mailar oss från även personuppgifter i textformat, som till exempel ett telefonnummer man önskar bli uppringd på. Vi sparar informationen för att kunna erbjuda en personlig och relevant supporttjänst vid framtida kontakttillfällen.

Du kan även kommunicera med Talex genom sociala medier. När du gör det gäller respektive plattforms dataskyddspolicy (eller motsvarande policy). Vi använder sociala medier och den information du uppger i nivå med vad vi enligt deras policy tillåts göra.

Automatiskt insamlade uppgifter

När du använder våra tjänster sparar och hanterar vi data om hur du använder dem. Informationen delas i vissa fall med utvalda tredjepartsleverantörer av verktyg för marknadsföring och analys, för att kunna erbjuda dig en bättre upplevelse. Detta kan ske genom att vi använder oss av cookies. Läs vår cookiepolicy.

Exempel på andra automatiskt insamlade uppgifter inkluderar:
•IP-adresser från loggar i de system vi använder för att hantera vår infrastruktur.
•Information i loggar om vilken typ av enhet du ansluter från. Informationen kan inte identifiera dig personligen men kan i kombination med annan data potentiellt göra det.
•Information från sociala medier i enlighet med det ägande bolagets policy.

Har Talex ett Personuppgiftsbiträdesavtal?
Ja. Se Bilaga 1

Vilka rättigheter har jag som kund?

Som kund hos Talex har du alltid rätt att ta del av den information vi sparat om dig. Du har som kund rätt till en gratis export av data per år. Din förfrågan skickar du till security@talex.se och vi hanterar den vanligtvis inom 30 dagar. Om vi märker att det kommer ta längre tid blir du informerad om varför och om några andra hinder föreligger.

För att försäkra oss om att vi delar informationen med rätt person krävs att du som kund skickar in en bild av en giltig ID-handling i samband med förfrågan. Bilden på ID-handlingen raderas så snart förfrågan har hanterats.

Du kan när som helst logga in i Talex Webshop och kontrollera den information som finns sparad på ditt konto, samt i de flesta fall ändra eller ta bort informationen. Du har rätt att be oss ta bort all information vi har sparad om dig (Rätten att bli bortglömd). Notera att vi på grund av Bokföringslagen (1999:1078) och andra relevanta lagar ibland måste spara information även efter att en sådan förfrågan har hanterats.

Dataskyddsombud

Har du frågor gällande hantering av din data kontaktar du oss på security@talex.se.

Tillsynsmyndighet

Om du vill framföra klagomål som rör Talex hantering av personuppgifter är det tillsynsmyndigheten Datainspektionen du ska vända dig till. Du hittar deras kontaktuppgifter på datainspektionen.se.

Talex AB
Olserödsgatan 90
442 42 Kungälv
0303-719100
info@talex.se

Senast uppdaterad: 8 maj 2018